Chargers
The olive tree has been silvering the Midi landscape from, literally, time immemorial. Which pre-historic cave-wife first discovered how to make those bitter berries palatable? In the Minervois the olive tree is making yet another come-back, since the European Union reduced the acreage of vines. The new groves bend in the Tramontaine wind besides the sturdy survivors of centuries, whose history is sculpted in their tortuous forms.
It is that history, natural and human, that I have built into the pots I am showing here. From casts of the trunks of century-old trees I have created forms that set the ruggedness of the bark against the sleek surface of wet clay. The contrast is emphasised by the different coloured glazes.
There is little that is new in pottery. You create a new form, then in a museum you see it before you labelled: “Neolithic burial urn.” When my partner John Sheppard produced the blue glaze you see here, I used it with a nod towards Josiah Wedgwood. The black and red says China, to whose ceramics the European tradition owes so much. But the roots of the work remain the olive tree.
Grands plateaux
L'olivier a mis son voile d'argent sur le Midi dès le commencement du temps. Quelle femme préhistorique a découvert le façon de rendre ces baies amères, si savoureux? Ici, dans le Minervois, l'olivier est de retour a cause de la disparition des vignes. Les nouveaux cotoient des arbres anciens qui portent sur leur écorces tordue une histoires centenaire.
C'est cette histoire la, de la nature et de la humanité que j'ai mis en évidence dans les pots que vous pouvez voir ici. J'ai pris les moulages des troncs des arbres centenaires et je les a mis en contraste avec les surfaces lisses comme l'argile mouillé. Les glacis mettent à pointe cet contraste.
Dans la poterie rien est nouveau. On peut créer une forme originale et peu après on peut la voire au musée désignée: 'Une urne Néolithique' Quand mon partenaire John Sheppard a crée le glacis bleu que vous voyez ici, je l'ai utilisé en pensant du célèbre potier anglais Josiah Wedgwood. Le rouge et le noir parlent de la Chine, d’où les techniques céramiques avez marquer le développement dans les pays de l'Europe. Mais les racines de cette ouvrage reste - les oliviers.
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